לעקוב אחר הפרימיום

‏הצגת רשומות עם תוויות סול לשיא. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות סול לשיא. הצג את כל הרשומות

יום ראשון, 23 באוקטובר 2011

סול לשיא - ויהי דיסקו


הדיסקו כתופעה המרכזית של סוף שנות השיבעים, חולל את מהפכת הריקודים שנמשכת עד ימינו. לפני זה לא יכולנו לרקוד אלא ריקודים סלוניים או ריקודיי רוק-אנ-רול . שזה בדיעבד ריקודי סלונים מהירים. כידוע, הדיסקו צמח בשנות השיבעים, ומבין כל הסגנונות שתפתחו באותו עשור: הPאנק (סקס פיסטולס), הרוק הפרוגרסיבי (פינק פלוייד), הרוק הכבד (לד זפלין) - הדיסקו (אין סוף שמות) הכי מושמץ.
שימו לב שלאורך העשורים התקיימו שתי היסטוריות מקבילות של מוסיקת פופ/רוק. בשנות השישים היה פופ קופצני טיפשי, הדוגמא הרעה שלו זה המונקיס, הדוגמא הטובה שלו היא התקליטים הראשונים של הביטלס, ובמקביל היו הדלתות, ג'ימי הנדריקס, בוב דילן. כאמור בשנות השבעים היה הדיסקו "הקליל" וכל השאר. בשנות השמונים היתה מוסיקה שעשתה לי בחילה לדוגמא של בננה רמה, ומקביל הגל החדש, הקיור, הסמיתס .בשנות התישעים היו נירוונה, הפיקסס, סטון רוזס, הגראנג' והדאנס, ובמקביל עוד מוסיקה שעושה בחילה. הבחילה, דרך אגב, עוברת לפעמים. ויש מקרים שזה פשוט ענין של סנוביזם או אפילו של טעמים שמשתנים. אני לדוגמא היום מאד אוהב את הבי-גיז ואת להקת אבבא, ובזמן אמת הם עשו לי בחילה. פשוט הייתי ילד שלא אהב מתוק, אהבתי מלוח.
ונחזור לדיסקו. הדיסקו מושמץ כיוון שהוא פונה למכנה הנמוך, הוא לא אנטלקטואלי ולא אינטליגנטי ולכן גם לא נחשב מהפכני, ולא בצדק. בכל הזדמנות שאנשים רוצים לחגוג את החיים מה הם עושים? במסיבות, בקרחנות, אנשים חוגגים עם מוזיקה ורוקדים. אפילו בבית הכנסת בכל בתי התפילה בעולם שרים מזמורים, ובשמחת תורה רוקדים. דוד המלך, המשיח!!! כתב את ספר תהילים, ומה יש שם אם לא שירה ופואטיקה. וכיוון שמדובר בנגן כינור אני בטוח שהיו מנגינות ולחלק מהמזמורים המנגינות היו יותר מוצלחות מהמילים. ואתם חושבים שלא היו תופים ומחולות , אני מזכיר בהזדמנות זאת את שירת דבורה ואת תוף מרים. ובטח שהיו רוקדים אותם. וכינורות (דוד המלך) ותופים אפריקאים (תוף מרים בסיני) זה דיסקו!!!
בתחילת ימי הבלוג הזה עשיתי מחקר קטן של הנושא ואפילו היה מיקסטייפ נחמד שנעלם בתהום האינטרנט. אם אין לכם ראש פתוח תוותרו מראש על התענוג, אבל אם יש אז נסו להאזין. משהו שהתפתח מהבלוז לסול והפך למה שהוא.

יום שלישי, 18 באוקטובר 2011

סול לשיא - Billy Paul


בילי פול הוציא 16 אלבומים ! ב-1972 הוא פרץ עם Me And Mrs. Jones , ואח"כ היתה לו קריירה ארוכה של ה שנקרא אז דיסקו, אבל היום אפשר להגיד שזה הרבה יותר סול-פאנק עם השפעות פסיכולדליות פה ושם. הגיע הזמן שיעשו לו כבוד כמו שעושים לפחות לבארי וואייט. הוא יליד פילדלפיה ואת רוב האלבומים שלו הוא הקליט ב - Philadelphia International Records. בשבילי פילדלפיה היא לנצח עירו של Dr. J כשל-NBA עוד היתה נשמה וקצב קצת יותר אנושי (למי שרוצה דוגמא הנה משחק הגמר משנת 1982, בין פילדלפיה 76 ללוס אנג'לס לייקרס - השנה הראשונה שמג'יק גונסון התחיל לשחק. גם קרים עבדול ג'אבר שם).

Billy Paul - - Brown Baby


Billy Paul - Thank You


Billy Paul - July July July July Got My Head On Straight


יום רביעי, 21 בספטמבר 2011

סול לשיא - Ann Peebles


Ann Peebles היא זמרת יוצרת שחורה (סינגר-סונג-רייטר) שהתפרסמה בזכות אלבומה "ממפיס סול" שיצא בשנת 1970. יש לה שני להיטים מפורסמים, I Can't Stand The Rain, וזה למטה שלמרבה הפלא נכתב יחד עם בעלה. ותודה ליובל קאולי שהמליץ - אחד מהאנשים שאני מעריץ בגלל הידענות האינסופית שלו במוסיקה (והכרתי בשנה האחרונה עוד כמה כאלה שגורמים לי לצניעות רבה).

Ann Peebles  - I'm Gonna Tear Your Playhouse Down

אני מכיר את השיר הזה בביצוע של פול יאנג, שעשה בשנות השמונים אולי משהו שהוגדר בזמנו כנאו-רומנטיקה אבל היה בפועל סוג של סול מופק היטב לרוח התקופה:

יום שני, 12 בספטמבר 2011

סול לשיא - Chuck Jackson

ברט בכרך burt bacharach  הוא פלא. 70 שירים שלו היו ב-TOP40 של המצעד האמריקאי, ויש לו חלק גדול בהצלחה של מוסיקת הסול, ושל מיזוג מוסיקת הגוספל, הבלוז והרוקנרול לכדי פופ מזוכך ושמיימי. הוא היה (ועדין) פסנתרן לבן (שימו לב איך הוא מחרמן את ברברה סטרייסטנד כאן),  וקצת כמו ג'ורג' גרשווין שהכניס לג'אז ערך מוסף עם הפסנתר, כך גם בכרך עשה קסמים.
בכרך כתב הכי הרבה שירים לדיון וואריק אבל גם לאחרים. למשל לצ'אק ג'אקסון שהיה זמר גוספל לפני שפרץ בשנת 1959 עם הלהיט I Dont Want To Cry . בהמשך כתב לו בכרך גם את שני השירים הבאים [ותודה לאיתי כוחיי הכוכב על ההמלצה].

Chuck Jackson - Any Day Now


Chuck Jackson - I wake Up Crying


ואם כבר אנחנו כאן , אז קבלו את טיירון דייויס בקאבר חלקלק ויפה לשיר הזה. תתעוררו !
Tyrone Davis - I Wake Up Crying




יום שלישי, 6 בספטמבר 2011

סול לשיא - Clarence Carter

מזה זמן רב (לפחות שנתיים) שאני משתעשע ברעיון לעשות סדרה של פוסטים בשם סול לשיא (שזה גם משחק מילים על סול-לה-סי). האמת שאני מאד אוהב מוסיקת סול, אבל לא מספיק שוחה בחומר. למזלי הכרתי לאחרונה את איתי כוחיי - שבטעות קראתי לו פעם איתי כוכב והוא אכן כוכב- ועכשיו יש לי הרבה דוגמאות לשירי סול גדולים. אז לא תהיה פה סקירה היסטורית של המוסיקה הזו, אלא משהו הרבה יותר אקלקטי של שירים פגזים.
נתחיל עם קלרנס קרטר שהוא המוסיקאי השחור העיוור שלא הכרתם. לא סטיבי וונדר וגם לא ריי צ'ארלס. נולד ב-1936 באלבאמה. למד תואר במוסיקה. היו לו שורה של להיטים שהבולט שבינהם Slip Away, הגיע למקום השישי במצעד הפופ האמריקאי בשנת 1967. הלהיט Patches מכר מיליון עותקים, הגיע למקום השני במצעד האנגלי בשנת 1970, וגם זכה בגראמי בשנת 1971 כשיר הטוב ביותר. למרבה הפלא הבחור עדין חי ואפילו פעיל. הוא אפילו הוציא אלבומים בעשור הקודם - האחרון משנת 2007.  עוד להיט שלו, יחסית חדש נקרא 'Strokin - מדבר על לעשות אהבה עם הבולבול, ונשמע כמו ג'וני קאש על ויאגרה.

Clarence Carter - Slip Away


פוסטים אחרונים וממש שווים !