לעקוב אחר הפרימיום

יום חמישי, 11 בנובמבר 2010

האלבומים הקלאסים: הגם אתה U2 ?

פורסם באתר של ערוץ 8 לקראת הקרנת הסרט הנהדר על האלבום ג'ושוע טרי מתוך הסידרה "האלבומים הקלאסים":
בשנת 1986 נכנסו 6 גברים לוילה, עזבו את העולם המוזיקלי שקיים בחוץ והמציאו עולם מוזיקלי חדש. האייטיז עוד לא עזבו אותנו וכנראה שאף פעם לא יעזבו אותנו לגמרי, עשור שבו נולדו האינדי וההיפ-הופ, עשור שבו הפיקסז ניסחו מחדש את רוק הגיטרות, עשור שבו יו-2 עיצבה את הסאונד של כל להקות הרוק, לא עוזב כל-כך מהר. בשנת 1986 שלטו במצעדים בעיקר הסינתיסייזרים של הניו-וייב. באותו הזמן יו-2 ומהמפיקים דניאל לנואה ובראיין אינו, הלכו לעשות אלבום שמתחבר אל נופי המדבריות של אמריקה, אל הפולק, הבלוז הקאנטרי והגוספל.
פעמים רבות משווים הפקה של אלבום מוזיקה לצילום של סרט קולנוע. ההבדל הוא שלאלבום הזה לא היה תסריט ברור, ולא היתה נוסחא ברורה איך צריך לנגן את הדברים, יותר מכל היה זה ניסוי במוזיקה, אחד מניסויי הכלים האלה שמכוונים את כל עולם הרוק. הכוונה היתה לעשות אלבום שהצליל שלו נותן תחושה אמבייינטית של מרחב, אוירה המתארת מקומות ממשים.
חלק גדול מהשירים נולד מאילתורים, מחיפוש אחר הסאונד, והצורה יצרה את התוכן. בראיין אינו חיפש צליל שאי-אפשר יהיה לנגן אותו באצטדיונים, אדג' הקליט קטעים בבית, התחלות וסיומות של שירים, ואח"כ במשך שבועות כולם חיפשו את האקורדים שבאמצע, דניאל לנואה עזר להרכיב את השירים נדבך מעל נדבך, ובונו המציא את המילים . כך נוצר למשל השיר Where The Streets has No Name. שיר שבראיין אינו חשב בנקודה מסויימת של ההפקה, מתוך מחשבה על מהלך נועז, למחוק אותו.
מהרגע הראשון שג'שוע טרי יצא בשנת 1987, היתה הרגשה באוויר שמשהו גדול קרה, שיש כאן אלבום גדול שהוא קלאסיקה. האלבום עץ יהושוע היה האלבום שבו יו-2 עלו ליגה, אלבום שאחריו הם הפכו למגה סלבס, אלבום שאחריו דמותו המיוסרת והמצפונית של בונו, הפכה לגרוטסקה של אגו-מנייק שלא מספיק מודע לעצמו. ג'ושוע טרי לא היה רק אלבום ניסיוני, הוא היה גם אלבום מאד אומנותי של מוזיקאים מקצועיים ובאופן מאד אירוני הוא בעצם סיים תקופה שבו הפוסט פאנק והניו-וייב שלט, והחזיר את הרוק המסורתי את לב המיינסטרים.
בשבילי ובשביל הרבה אנשים אחרים זה הרגע שבו הם העלו את הרוק כיתה ובאותו הרגע ממש הם עצמם התחילו לרדת מהשיא. הקוד שאותו ניסחו יו-2 באלבום "עץ יהושוע" הוא הקוד שבו למדו לנגן בסופו של דבר "קולדפליי" ואפילו "קינגס אוף לאון", הטריק שהופך כל להקת רוק ביצות ללהקת רוק אצטדיונים. צליל הפעמונים של הגיטרה של אדג' הפך לצליל הכנסיה של הרוק. היום כשיו-2 הם הלהקה היחידה בהיסטוריה שקיימת 30 שנות פעילות באותו הרכב מקורי, היה מעניין מאד לבדוק מה ואיך נרקח בנקודת המפץ ההיא של האלבום ג'ושוע טרי (למטה יש חתיכה טובה מהסרט, ואפשר לראות את כולו כאן).

אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !