לעקוב אחר הפרימיום

יום שלישי, 23 בנובמבר 2010

זעם ותהילה: האלבומים הקלאסים- הסקס פיסטולס


מאמר שכתבתי ושפורסם באתר ערוץ 8, על האלבום הקלאסי של הסקס פיסטולס:
מוזיקה היא אף-פעם לא רק מוזיקה, ומוזיקה גם אף פעם לא מזיקה, גם אם נגנים אותה ברעש. יש משהו מבהיל בכך שלא רק הפאנק, אלא גם כל להקות הרוק הכבד החשובות יצאו מאנגליה: מלד זפלין ועד לאיירון מיידן. מוזיקה שממרקת את הזיוף והצביעות של עולם המציאות. כמה זעם אפשר להוציא מהממלכה הזו?
בשבוע שעבר וויליאם נסיך אנגליה התארס. זה היה כתוב בכל טורי הרכילויות וגם הופיע בכל מהדורות החדשות. המלוכה היא הדבר שמאחד שלטון עם רומנטיקה, טראש ופוליטיקה, סיפורי סבתא עם מציאות אנגלית מסובכת. המלוכה היא דבר מאד מוזר בעולם דמוקרטי, בעולם שבו השלטון נבחר ע"י העם, בעולם שבו כולם אמורים להיות שווים בפני החוק. גם אם מהפכת הפאנק לא ממש הצליחה להפיל את המוסד היקר הזה, היא לכל הפחות הצליחה להראות עד כמה הוא מגוחך. כשג'וני רוטן שר את השיר "God Save The Queen" ונעצר בשל כך, הוא אפילו לא שם לב שזה קרה בחגיגות היובל של המלכה, אלא רק אחרי שעצרו אותו ואת הסקס פיסטולס. זה סיפור כל-כך מושלם - מושלם הרבה יותר מזה המוכר לעייפה, שבו נסיך מתחתן עם נסיכה.
50 שנה אחרי הדאדאיזם, נולד הפאנק רוק, כאילו ז'אן ארפ לא היה מעולם. זה שהסקס פיסטולס היו שיכורים מידי ונרדפים מידי מכדי לשים לב בזמן אמת למהפכה שהם עשו, לא פוטר את כל השאר. איפה אנינות הטעם של האנגלים כשצריך אותה? ג'וני רוטן בטוח עד היום שכל מה שהם עשו היה מצחיק, רק שהבדיחה היא כנראה על חשבוננו. מבחינה מוזיקלית הסקס פיסטולס עשו לרוק ריסט. כל הרוק המתקדם, העיבודים הפומפוזים והיצירות הגדולות הפכו את הרוק בשנות השיבעים לנוד נפוח מידי בשביל מה שהוא מייצג, ואז באו ג'וני רוטן, גלן וסטיב וניסו לכתוב כמה שירים בזעם אירוני, וזה עשה את כל העניין. בדיעבד אין ספק שהחבורה הדי לא מפותחת הזו עשתה אומנות, ובסופו של דבר ניגנה אותה בכלל לא רע, יש טוענים שאפילו מצויין.



העיתונות הבריטית עשתה מכל הסנסציות שהם עשו מטעמים. זה די הרס להם וביטל להם הופעות, והעביר אותם מחברת תקליטים אחת לשניה. יכול להיות שאם הם היו פחות נחושים לא היה יוצא להם שום אלבום, אפילו לא אחד, ואז הכל היה נעלם ונשכח כאילו שלא היה, וכל השירים ברדיו היום היו נשמעים כמו שירים של הפינק פלוייד, ואלן פרסונס פרוג'ט או אבבא. כמעט מתבקש שאלבום הבכורה והיחיד של הסקס פיסטולס, Never Mind the Bollocks עורר סערה שהגיעה עד לבית המשפט. אפילו השם של האלבום ,שהוא למעשה ביטוי שגור בפי מעמד הפועלים באנגליה, נשמע לממסד כמאיים מידי. אבל בסופו של דבר הדמוקרטיה ניצחה, המלוכה הפסידה, וכל העולם השתנה. אחר כך הגיע הפוסט פאנק והאינדי, הכל בזכות הסקס פיסטולס שהוכיחו שאפשר להקיא בכבוד.


פוסטים אחרונים וממש שווים !