לעקוב אחר הפרימיום

יום שני, 14 בנובמבר 2011

הסימופניה הבלתי גמורה של הביץ' בוייז - בחיוך חדש !


השיחה הזו מבוססת על שיחה אמיתית שהוקלטה בין אוהדת של הביץ' בוייז לביני:
אני: אז מה את אומרת, על סמייל סשיינס של הביץ' בוייז ? לא קצת מאוחר מידי ?

האוהדת האהודה: מאוחר מדי למה? זה היה חוב שהיה חייב להיות מיושב

אני:ניסחת את זה יפה. אבל אני מקשיב... וזה נשמע שאולי זה היה יכול לעשות מהפיכות בזמן אמת, אבל היום זה סתם נחמד, במקרה הטוב. אני אשאל שאלה אילנה דיינית: יכול להיות (ככה היא תמיד מתחילה את השאלות המעצבנות שלה) שהחומר הזה לא יצא כי הוא לא היה אמור לצאת. יכול להיות שהחומר הזה היה צריך להיגנז כי הוא לא באמת (עוד מילה שהיא אוהבת להגיד) טוב כמו החומרים האחרים של הביץ' בוייז ?

היא: התשובה לשאלה היא לא ! :) לגבי האלבום עצמו, אם אין לי אותו פיזית אני לא מוכנה לשמוע. ויותר מהכל אני חושבת שמרגשת אותי (כמו את רבים אחרים) עצם השלמת העשייה, במיוחד שאי השלמתה היתה קשורה בסיפור חיים קשה נפש סוערת כמו של בריאן וילסון. זה סוג של ניצחון.
Smile  נחשב כאלבום הגנוז המפורסם ביותר בכל הזמנים. אני לא הבנתי עד הסוף למה בראיין וילסון נכנס למשבר נפשי בעקבות אי-הוצאת האלבום הזה, אבל ב-2004 הוא הקליט אותו מחדש והוציא אותו תחת שמו (אחרי שטען שההקלטות המקוריות נשרפו למוות). חלק מהשירים מהפרוייקט "סמייל" יצאו במהלך השנים באלבומים של הביץ' בוייז, או בסינגלים, אבל האלבום הזה, שהוקלט בשנים 1966-1967, יוצא בשתלמותו - כפי שהתכוון המשורר - רק עכשיו ! הרעיון של האלבום הזה הוא לעשות "סימופניית נעורים לאלוהים", הרעיון היה לעשות אלבום שיחזיר את ההגמוניה של מוסיקת הפופ חזרה לאמריקה. הכוונה היתה "לעשות את אלבום הרוק הכי טוב שנכתב אי-פעם". ההשראה היתה בחלקה מג'ורג' גרשווין. הכוונה היתה לעשות אלבום שלם בטכניקה ההקלטה המודולרית, כפי שהוקליטו את השיר Good Vibration,  שיר פופ פסיכדלי שדחס שלושים דקות של הקלטה לתוך שיר פופ קצר, שיר שהוקלט במשך תשעה חודשים. השיר המצליח ביותר של הביץ' בוייז. שיר שלא יצא באף אלבום בהתחלה (כי הוא היה צריך להיות חלק מסמייל), אלא כסינגל. אתם יכולים להבין לבד שזו היתה משימה בלתי אפשרית. ובאמת הסימפוניה הזו נשארה בלתי גמורה מהמון סיבות: הפרפקציוניזם של בראיין וילסון - הוא היה מקליט באולפנים לפי ההד שהם יצרו, הוא אפילו רוקן את בריכת השחיה שלו כדי להקליט עם הד מתאים. חוץ מזה הוא צרך עוד ועוד סמים שגרמו לו לחרדות ולפרנויה,  הוא היה יושב בחדר עם קסדה של מכבי אש ומדליק מדורה קטנה בפח האשפה. בנוסף לכך שותפו ללהקה מייק לאב לא כל-כך שיתף פעולה עם הפרוייקט.  עוד דבר שלא עזר לגמור את האלבום הוא שבתקופה ש-Smile היה אמור לצאת, ולשנות את העולם לנצח, יצאו החיפושיות עם סרג'נט פפר, וג'ימי הנדריקס הופיע בפסטיבל מונטריי - העולם כבר קיבל את המהפכות שהוא היה צריך לקבל. המצחיק הוא (אפרופו סמייל) שהחיפושיות קיבלו, ללא ידיעת וילסון, קטעים מההקלטות של סמייל - פול מקטרני אפילו אמר שההקלטות הללו השפיעו על החיפושיות כשהם הקליטו את סרג'נט פפר. אין צדק ? אולי. במקום סמייל יצא במקור האלבום סמיילי סמייל בשנת 1967. וכאמור, רק עכשיו יצא סמייל הגנוז. איך הוא נשמע ? ובכן, לא ממש גמור, אבל תקשיבו בעצמכם..למטה מה שהיה צריך להיות להיט ההמשך ל"ויברציות טוב", וגם כל האלבום להזרמה.


2 תגובות:

עודד אמר/ה...

הרבה זמן לא נהניתי ככה מקריאת פוסט מאיזשהו בלוג.. מברוק

Unknown אמר/ה...

שמח שאהבת עודד.
אני משתדל שהכתיבה תהיה מעניינת, אבל העיקר זה המוסיקה.


פוסטים אחרונים וממש שווים !