לעקוב אחר הפרימיום

יום שני, 22 באוגוסט 2011

ויהי סקרצ'ינג - פרק I



Grandmaster Flash  - The Message

את הפוסט הזה אני רוצה לכתוב ולפרסם בערך שנתיים. האלבום המשותף של קניה וג'יי זי הוא הזדמנות מצויינת לכך:
היחסים שלי עם ההיפ-הופ, הם יחסים מורכבים ומשתנים. לפעמים אני מרגיש שזה כמו להיות חבר של מישהי, ואז להיפרד ממנה, ושוב לחזור אליה וכו'..לפעמים יש הרגשה, שהעסק השחור הזה הוא קצת כמו מזרחית, אם אתה ממש בעניין אז אתה נהנה יותר. יכול להיות שאני בסך-הכל מתייחס לזה כמו שאני מתייחס לכל מוסיקה מכל ז'אנר מוסיקלי, כלומר אם אני אוהב, אז אני אוהב, ואם לא אז לא. כשרק פרץ ההיפ-הופ בתחילת שנות השמונים הייתי בהחלט בין המתלהבים. אהבתי כבר מוסיקת רגאיי ומאד התלהבתי מהראפינג של דילינג'ר. את הסרט ברייקדאנס ראיתי פעמיים בקולנוע. ומאד אהבתי גם את הסרט Beat Street, שייצג באופן יותר אותנטי את התקופה מהצד הניו-יורקי שלה. אני זוכר שהלכתי לסרט הזה עם חבר שלי הסחי יהודה והוא רצה לצאת באמצע. אני מאד נהניתי מכל תיאור הסצינה של ההיפ-הופ, וזה כלל את ריקודי הלהטוטנים, הגראפיטי, הסקרצ'ינג והראפ. במיוחד זכורה לי סצינה שבה כמה אחים שחורים ישנים כל הלילה עם מוסיקה, ואמא שלהם בשביל להעיר אותם בבוקר מגבירה את המוסיקה עוד ועוד ללא הועיל. לבסוף היא מכבה את המוסיקה ואז הם מתועררים.

שיר משנה חיים
כמה חידושים מוסיקלים נולדו יחד עם ההיפ-הופ: הראפ שפרץ מרחובות ניו-יורק לכל העולם, והסקרצ'ינג שנעלם קצת בגלל המעבר לדיסקים. לפי דעתי הסמפלינג מחליף אותו במידה רבה. מבחינתי (ולא רק) השיר The Message  של גראנד מאסטרפלאש היה שיר "משנה חיים", וידעתי אותו בע"פ עוד לפני שידעתי בקושי אנגלית. אם תקשיבו למילים אז בוודאי תבחינו שהם עוסקות במחאה חברתית, בניגוד להיפ-הופ של קניה ווסט שעסוק בעצמו, היה כאן ריח שריפה, של מרד ומהפכה, שתדלקו גל חדש של התעוררות שחורה באמריקה. אם תקשיבו לשיר עד הסוף אז תשמעו דגימות של רחובות ניו-יורק בתוך השיר.

פרה-היסטוריה
לדעתי ההוכחה הכי טובה לתורת האבולוציה של המינים של דארווינג היא דווקא האבולוציה שאנחנו רואים בטכנולוגיה ובאומנות ובשאר יצירות האדם. גם ביהדות אומרים "חדש מפני ישן תקים" ואם האדם נברא בצלם האלוהים, אז אולי בכל זאת זה מה שהקדוש ברוך-הוא תכנן. אז האבולוציה של ההיפ-הופ מתחילה עם ראפ שנעשה על-גבי שירי Fאנק, ואלא שני השירים שטוענים להיות שני שירי הראפ/היפ-הופ הראשונים אי-פעם

The Sugar Hill Hang Rapper's - Delight


KingTim111 -   Fatback Band

משחור ללבן
מוסיקה שחורה הופכת למוסיקה פופולרית בעולם המערבי, כשהיא הופכת להיות פופלרית בקרב רוב התושבים בעולם המערבי, שהם... לבנים, מה לעשות...כבר באותה שנה שיצא השיר The Massage של גראנד-מאסטרפלאש יצא השיר הבא, שהוא פרודיה על הזעם שג'ון מקנרו היה פורק במשחקי הטניס המעונבים. אז השיר הזה הוא יותר בגדר פרודיה מאשר התייחסות לבנה רצינית למוסיקת ההיפ הופ, ובכל זאת זו התחלה.

Chalk Dust -The Umpire Strikes Back

עוד אחד שרכב על הגל הוא מאלקום מקלארן שחידש את באפלו גירלז בצורה שעד היום נחשבת בעייני כגאונית. עוד שיר שחרשתי עליו ללא הפסקה.

ומזווית ראיה יותר אובייקטיבית
עד עכשיו בעצם סיכמתי את הנושא מנקודת הראות הפרטית שלי, אבל הבאתי לכאן סרט בריטי שיתאר את בנושא באופן קצת יותר אובייקטיבי, ויכלול קצת יותר שמות שהשפיעו כמוKool Herc, Planet Rock, Kurtis Blow, Jazzy Jay,:  Afrika Bambaataa


Hip Hop from Django's Ghost on Vimeo.

אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !