לעקוב אחר הפרימיום

יום שישי, 29 במאי 2009

תורת משה תמימה משיבת נפש




יוצא לי לקרוא לאחרונה התנגדויות די נחרצות לכל נושא ההתחזקות והחזרה בתשובה ש"פושעת" ומחלחלת אל לב המוזיקה החילונית. מדובר בעיקר בשולי רנד כל משפחת הבנאים ועוד ..
אז כיוון שאני מקורב לנושא, מהבחינה הזאת שאני מחשיב את עצמי מסורתי , אם כי מאד-מאד-לייט, ולכבוד חג השבועות שהוא לא רק חג ההפסקה ממנגל וחומוס למען תוצרים אחרים של הפרה, אלא גם חג מתן תורה, הנה מספר נקודות למחשבה:

דת ובערות
יש התנגדות לדת כיוון שהיא מנציחה בערות. האמת היא שהבערות היתה שם קודם. הדת תופסת בכל מקום שיש בו בערות דווקא כיוון שיש לאנשים צורך בידע, הסבר על העולם וסדרו. הדת נותנת תשובות לכל דבר: להיווצרות העולם, ליחסים בין אדם וחברו, למהות הקיום.

אמצעים ומשאבים
זה לא עולה כמעט כסף להחזיק בית-כנסת, להתפלל, ודרך הלימוד אינה תובענית כמו בבית-הספר. חוץ מלקרוא אתה יכול להיות בור גמור וללמוד כל פעם נושא אחר. הנושאים העיקריים לא דורשים לימוד מיוחד וגם אנאלפאבית יודע את עשרת הדיברות, ויכול להקשיב לדרשות לפני קריאת התורה ופרשת השבוע.

דת וערכים
לדעתי הדת היהודית מאד ערכית. יותר מכך לדעתי הנצרות שהתבססה על היהדות הביאה לעולם המערבי ולעולם כולו את ערכי המוסר שעליהם מושתתות הדמוקרטיות. לא ידוע לי ש"לא תרצח" הופיע קודם. לא ידוע לי ש"לא תגנוב" הופיע קודם. שלא לדבר על "ואהבת לרעך כמוך". אני חושב ש"תורה (במובן הרחב של ידע ולימוד) , עבודה וגמילות חסדים" הם באמת יסוד העולם. אני חושב ש"שיוויון, חופש אחווה" מתיישבים יופי עם הדת שלנו.

הפניה אל הנפש
אין עוד ארגון מסודר עם ראש ארגון כל-כך חזק (אלוהים) שמציע לך חברות אמת, וגם אפשרות לפניה אישית בכל שאלה בכל עת. אין ארגון אחר שאומר לך שאתה העיקר, לפחות בדת שלנו האדם הוא נזר הבריאה. לפחות בדת שלנו אפשר לפנות לאלוהים ישירות. הוא מנוי לטוויטר של כל אחד. ויש קהילה שבניגוד לאח הגדול- גם תומכת בך.

הפולחן
אני לא רואה שבעולם החילוני יש פחות פולחן. ממחשבי אפל ועד ליהודה לוי ונינט, מכדורגל ועד למוזיקה יש פולחן, כי האדם הוא יצור פולחני.

אלוהים
רוב האנשים החילוניים שאני מכיר מאמינים באלוהים. מי שמכיר את הארץ רק דרך העורך הראשי של התקשורות יכול לחשוב שיש פה מדינה חילונית, אבל האמת שיש פה מדינה שרובה מסורתית או דתית. צריך קצת לגרד ומתחת למעטה יש נפש יהודי הומיה שצם ביום כיפור והולך לבית כנסת בפסח. ויש דתות בלי אלוהים: לדוגמא הבודהיזם.
שימו לב לכך שמשה (שלפחות היה הראשון שהפיץ את הרעיון אם לא הגה אותו) מעלים את עצמו ומונע את פולחנו (מקום קבורתו לא נודע, הוא לא מוזכר בהגדה), כי הוא מבין שכדי שהיהדות תהיה מונטיאיזם טהור לא יכול להיות בו שחקן משנה - חשוב ככל שיהיה.

יחסי דת ומדינה
אני תופס את הדת כדבר שתפקידו לדאוג להרמוניה בין אנשים ובין האדם ליקום. לשם כך יש הלכה. שתנוח בשבת שלא תלין שכרו של שכיר. אבל הבעיה של רוב הדתות שהן אבסולוטיות. דווקא דתות המזרח מקבלות דתות אחרות אליהן, אין בעיה להינדים להשתטח בפני פסלי אלים של עמים אחרים, הכל קדוש. אבל בדתות המונוטאיסיות כולל האיסלם אין אלוהים מלבד אללה.
אני רק לא מצפה מאנשים חילוניים שיהפכו את החילוניות לדת אבסולוטית גם כן.

פאקים במערכת
בכל זאת יש חסרונות. למה כהן לא יכול להתחתן עם גרושה. למה מעמד האישה כל-כך בעייתי. למה אסור לנהוג בשבת. למה מנשקים את הידיים של הרב עובדיה יוסף. אז גם בעולם הדמוקרטי מנשקים את ידיהם של מנהיגים, או בעצם מלקקים להם את התחת, ויש מספיק עיוותים בעולם החילוני. נתחיל מכך שיש עניים ובערות שהמדינה לא מטפלת בהם. הנה חזרתי לנקודת ההתחלה.
הבעיה העיקרית היא העיצוב בעולם הדתי. פשוט נורא !




10 תגובות:

erankatz אמר/ה...

כתבת יפה, אבל יש לי בעיה עם כמה מהאמירות, אבל כרגע במיוחד עם "הדת נותנת תשובות לכל דבר". הבעיה היא שהתשובות שהדת מתיימרת לתת חוטאות ביומרה של היותן אמת אבסולוטית. ומי קבע שהן נכונות? כוח עליון? איש דת שמתיימר להעביר את דברי האלוהים? ואם הדת מכילה את התשובות - כיצד נדע איזו דת צודקת בתשובותיה? הבעיה היא שאין מנגנון של הטלת ספק ובחינת התשובות. מי שלא מקבל את האמיתות האלו, למשל בנוגע לבריאת העולם או האדם, ייחשב לרוב ככופר. לכן אומרים שהדת מנציחה בערות, כי במשך מאות שנים היא עסקה בהשתקת האנטי-בערות.

Unknown אמר/ה...

חצי ממה שאתה אומר מדוייק. לא מערערים על מה שכתוב בתורה. החצי השני הוא שדווקא בדת שלנו יש את עניין ההטלת ספק במיוחד בעת לימוד תלמוד. אני לא מבין בזה אבל יש תלמידי חכמים שכל הלילה מתווכחים לשם הויכוח.

erankatz אמר/ה...

אוקיי, אני בור בזה עוד יותר ממך אז לא אתווכח עם נושא הטלת הספק, מה גם שאני יודע שיהודים מאוד אוהב להתפלפל ולהתווכח :)

אבל לפחות בכל הנוגע למקום המדע אל מול הדת, אם לא היו מערערים על התורה, לא היו מגיעים להרבה תגליות ש(לפחות בעיני) הן חשובות מאוד.

אנונימי אמר/ה...

אוי כמה שטויות בפוסט אחד....
חשבתי לעבור סעיף סעיף, אבל נעזוב את זה להיום. הדת המונותאיסטיות היו (אולי) מתקדמות יחסית לזמנם, אבל עברו מאז מאות אם לא אלפי שנים ואף אחת (היהדות/הקתוליות/האיסלאם) לא טרחה להתעדכן במה שקרה בעולם הרוח והמוסר במאתיים שנה האחרונות.

תקח את היהדות לדוגמא, שנאת הזר, שנאת הנשים, הבורות שכתבי חז"ל מפגינים בכל נושא לא פולחני, הם מחרידים ברמתם. הקבלה (שהיא השער העיקרי ל"התחזקות" בשנים האחרונות) היא אוסף של שטויות שאם רק אנשים היו מבינים על מה מדובר שם הם היו מיד מכניסים את כל הקבליסטים לדיר-באלק רציני.

הפוסט שלך מייצג את כניעותם של החילונים (שאתה קורא להם "מסורתיים" משום מה) בפני כל מה שנראה להם לא מובן או "קדוש" או השד יודע מה. ובמקום לחקור ולהחכים מוותרים מראש ונותנים לדתיים עוד גושפנקא להלך עליהם אימים.

Unknown אמר/ה...

אני מקווה שלפחות נהניית מהפרסומת לוודקה אבסלוט.
אני לא באתי להצדיק משהו, אלא להסביר תופעה, מכיוון אחר.
אם אתה חושב שהדתיים מכריחים מישהו והכל בגללם, אז אתה טועה.
מעניין שאתה מציין דווקא את שנאת הזר ו"שנאת נשים". כי אני לא חושב שיש שנאת נשים ואני לא מוצא אצל רוב הזוגות חילוניים נשואים שיוויון בתפקידים או בכלל.
אתה יכול להתכחש עד מחר לכך שיש מסורתיים אבל יש מעט מאד חילוניים אתאיסתיים בארץ ובעולם בכלל.
ולגבי הקבלה, אני לא מבין בזה, גם לא מאמין בזה אבל מהמעט מאד שנחשפתי אליו זה באמת הפתיע אותי, ואני מדבר כאדם רציונלי לחלוטין.
אם יש לך הסבר מדעי איך נוצרת נשמה בגוף שהוא כולו בשר ודם אני חושב שאולי תוכל לשנות משהו לטובתך.

erankatz אמר/ה...

אני לא מבין בקבלה ולא יודע מה זה אומר. אבל אני אשמח אם תרחיב על השאלה שאתה שואל: "אם יש לך הסבר מדעי איך נוצרת נשמה בגוף שהוא כולו בשר ודם אני חושב שאולי תוכל לשנות משהו לטובתך" - א. מה הכוונה "לשנות משהו לטובתך" וב. - תגדיר נשמה (כדי שאוכל לנסות לתת הסבר מדעי לאיך נוצרת נשמה בגוף שהוא כולו בשר ודם)

אנונימי אמר/ה...

"אני לא חושב שיש שנאת נשים ואני לא מוצא אצל רוב הזוגות חילוניים נשואים שיוויון"

בבקשה, רק על קצה המזלג:
"ר' לוי אומר ארבע מדות בנשים ואלו הן: גרגרניות, וצוותניות וקנאיות ועצלניות... הכשרה שבנשים בעלת כשפים". (סופרים פט"ו)",
או -
"כל ההולך בעצתאשתו נופל בגיהנם" (ב"מ נט)
או -
"אשה חמת צואה ופיה מלא דם והכל רצין אחריה" (שבת קנב')
יש כמובן עוד.
על מידת המופרכות של כתבי הקבלה (זוהר ספר יצירה וכו') אין צורך להרחיב, אני סומך על האינטיליגנציה שלכם, כל שצריך זה להתעניין ולחקור.

Unknown אמר/ה...

אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא;וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
בָּטַח בָּהּ, לֵב בַּעְלָהּ; וְשָׁלָל, לֹא יֶחְסָר.
גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל, יְמֵי חַיֶּיהָ.
דָּרְשָׁה, צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ, בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
הָיְתָה, כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק, תָּבִיא לַחְמָהּ.
וַתָּקָם, בְּעוֹד לַיְלָה, וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ; וְחֹק, לְנַעֲרֹתֶיהָ.
זָמְמָה שָׂדֶה, וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ, נטע (נָטְעָה) כָּרֶם.
חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ, זְרוֹעֹתֶיהָ.
טָעֲמָה, כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בליל (בַלַּיְלָה) נֵרָהּ.
יָדֶיהָ, שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ, תָּמְכוּ פָלֶךְ.
כַּפָּהּ, פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ, שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ, לָבֻשׁ שָׁנִים.
מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ, עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
סָדִין עָשְׂתָה, וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר, נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק, לְיוֹם אַחֲרוֹן.
פִּיהָ, פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד, עַל-לְשׁוֹנָהּ.
צוֹפִיָּה, הילכות (הֲלִיכוֹת) בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת, לֹא תֹאכֵל.
קָמוּ בָנֶיהָ, וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ, וַיְהַלְלָהּ.
רַבּוֹת בָּנוֹת, עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ, עָלִית עַל-כֻּלָּנָה.
שֶׁקֶר הַחֵן, וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת-ה', הִיא תִתְהַלָּל.
תְּנוּ-לָהּ, מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.

אנונימי אמר/ה...

עזוב אותך משירים של לילשבת ודפדף בעצמך ללינק הבא, שנקרא לו קיצור תולדות המיזוגניה היהודית.
מעמד האשה ביהדות - ויקיפדיה
אני יודע שלפעמים האמת מזעזעת בחריפותה. אבל כמו שאמר ה"משיח" (-; אובאמה אתמול בנאום קהיר - "לומר את האמת, כמיטב הבנתי".

Unknown אמר/ה...

אני מכיר כמה וכמה נשים דתיות מבחירה ומרצון אף-אחת מהן לא מדוכאת, להיפך אולי הבעלים שלהם מדוכאים :-)
נכון שלאף אחת מהן אין קריירה, אבל גם לרוב הנשים החילוניות אין קריירה, מקסימום עבודה.
מצד שני כתבתי ואני עדין עומד על-כך שמעמד האישה ביהדות בעייתי לדעתי. אבל הוא גם בעייתי בחברה החילונית. בעיקר בכל הנוגע לשוק העבודה.

אם זאת, במאמר שהבאת רואים באופן ברור אבולוציה בהתייחסות לנשים ומזה אתה מתעלם:

"ישנן דיעות הסוברות כי תקנותיו של רבינו גרשום [שלא את כולן הוא תיקן אלא חלק ניתקנו לאחר מותו אך יוחסו לו], לא רק באו במטרה להיטיב עם מעמד האישה, אלא מטרתן הייתה לאשרר מציאות קיימת שבה נשים היו משכילות מוהלות, שוחטות, קיימו תפילות לעצמן בה הן היו חזניות, ואפילו ישנה עדות על אישה שלפרנסתה מלמדת ילדים תורה. הווה אומר מעמדן היה רם יותר משנוטים לחשוב היום ופעילותן התפרשה על כל טווח החיים הדתיים."


פוסטים אחרונים וממש שווים !