לעקוב אחר הפרימיום

יום שלישי, 8 בספטמבר 2009

מוזיקה מעולם אחר



השבוע פורסם ב-7 ימים של ידיעות אחרונות כתבה של מייק גילמור מה"הרולינג סטון" שיצא לחקור למה באמת התפרקו החיפושיות, ציטוט משם של פול מקרטני: "אני חושב שקצת היינו ממוטטים מבחינה נפשית, היינו הביטלס, וזה היה נפלא..אבל הייתה הרגשה כללית 'טוב, איזה יופי להיות מפורסם ועשיר, אבל למה כל זה כל-כך טוב?'".

מי לא רצה להיות פעם מפורסם. אני חושב שרובנו ויתרנו על זה. אנשים שהופכים מפורסמים, בד"כ נורא רוצים את זה (לדוגמא מדונה), לפעמים הם רוצים מעט, לפעמים הם רק רוצים להיות מצליחים או ראש-ממשלה. אנשים מפורסמים בד"כ משלמים איזה מחיר על התהילה, כך נהוג לחשוב. ג'ון לנון נרצח, אבל פול מקרטני? אולי הוא פשוט מפורסם בגלל ג'ון, אחרת הוא היה סתם מוכשר? לא בטוח. נזכרתי בזה גם לאור העובדה שכוכב נולד נגמר, ומיד חזרה הישרדות כאילו להדגיש בפנינו שתחרות זמר, מדושנת עונג ככל שתהיה, עדיפה על הרישעות של ראליטי אחרים.
יש עכשיו הייפ רציני סביב הביטלס כי הם גם הוציאו את כל האלבומים שלהם בגריסה דיגיטלית מחדש, ושודרו כל יום שבת גם ב-88 ובגם ב-102 FM, לכבוד זאת המגזין EM מכין דירוג של רשימת השירים הגרועים שלהם , זה טרם פורסם, אבל הנה דירוג השירים הטובים ביותר של הביטלס, נחשו מה במקום הראשון?
כל זה מתקשר לי לחופשה המוזיקלית שהיתה לי בפראג. במודע לא הסתובבתי עם נגן MP3 ברחובות, אבל בכל זאת שמעתי הרבה מוזיקה, ולא רק לאונרד כהן. ברחבות ובקניונים משמיעים אחלה מוזיקת פרימיום להמונים, ממש אינדי טוב. גם היה פסטיבל מחולות. בערב הראשון הלכנו להצגה ב"תיאטרון שחור" שמבוססת על שירים של הביטלס. (למעלה תמונה ביום של הכניסה להצגה). תיאטרון שחור, זה בעצם תיאטרון שבו דמויות שחורות מחזיקות כל מיני דמויות נאון לצד שחקנים אמיתיים. זה המשיך בנגן של כוסות קריסטל על גשר קארל, שמנגן באופן וירטואוזי, וגם בחנויות כלי נגינה שונים ברחוב האלכימאים שבמצודה.



גולת הכותרת היתה ביקור בחנות מוזיקה באקדמיה למוזיקה של פראג שנמצאת בכיכר מרכזית מול כנסית Kostel sv. Mikulase אשר ב"עיר הקטנה" לרגלי המצודה. החנות מנוהלת ע"י מומחה למוזיקה קלאסית, היא מלאה במזכרות עם מוטיבים של מוזיקה: עפרונות בצורת המפתח סול, ספלים עם תוים, מחקים עם קלידים, עניבות מוזיקליות, מחדדים, כינורות קטנים ועוד ועוד.
פגשנו שם זוג ישראלים לשעבר שמתגוררים מזה 15 שנה בקנדה, הם קנו אלבום של Smetana עם היצירה Ma Vlast שעליה מבוססת התיקווה. אבל זו לא "צריבה" ממש וגם יש לנו זכויות, כי בכל זאת כידוע לכם בצ'כיה היו הרבה יהודים וגם המנגינה הזאת של Smetana מבוססת על מזמורים מבתי כנסת ספרדים.
אנחנו קנינו דיסק של קונצרטים לכינור של המוזיקאי הצ'כי Myslivecek שהיה מאד מוכשר, ואף מיודד מאד עם מוצרט. מוצרט העריץ אותו ותיאר אותו כ"מלא באש ובחיות". יש לו מנגינות רומנטיות ומלאות חיים, שמוצארט הושפע מהם. ביקשנו משהו עם כינור, כיוון שבתי מנגנת על כינור, וזה גם קליט לילדים. דרך אגב, יש לדיסק הזה גם חלק שני. הנה קטע נפלא שלMyslivecek:

Myslivecek - Concerto in C major - 1 - Allegro con spirito

אנקטודות קטנות על פראג בקטעי וידאו מהנים:
מנגינת הכוסות מקריסטל
קרב חרבות בכיכר השעון
מכוניות וכירכרות ישנות ברחובות - אפשר לסוע בכרכרה עם סוס
כיוון שאין כמעט תנועה, רובה מתנהלת בעיר התחתית, ולכן גם יש פחות נתיבים בכבישים
ומדרכות יותר רחבות ונאות.

אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !