לעקוב אחר הפרימיום

יום רביעי, 26 במרץ 2008

הארץ המובטחת (ומי אשם בירידות בבורסה)

זה לא חוכמה להשוות את האלבום החדש של Vampire Weekend לגרייסלנד של פול-סיימון, אבל הם נתנו תירוץ טוב להיזכר באלבום הזה. ככה שאנחנו עדין בקריביים.

גרייסלנד הוא אלבום של אחד ממיליון, מסוג היצירות האנושיות המושלמות (ואני נמנע בד"כ מלקרוא לאלבומים יצירות), שניתן להציג אותן יחד עם הקפלה ססטינה. וחוץ מזה, או אולי זה הולך ביחד, גרייסלנד הוא מהפכני ובעצם פתח שער למוזיקה של יבשת שלמה (אפריקה), וגם לכל מה שנקרא "מוסיקת עולם", אל תוך עולם המוזיקה של מה שאנחנו קוראים "העולם", אבל הוא למעשה ארה"ב אירופה והחצר האחורית שלהן (לדוגמא אנחנו), שזה רק חמישית מאוכלוסיית מהעולם.
פול סיימון גדול, גם בשירים הכי פשוטים שלו. גם בלי גרייסלנד הוא כתב לפחות 20 שירים שהם ניצחיים ומושלמים, גם מבחינה מוזיקלית וגם מבחינה לירית. כשאני שומע שירים של פול סיימון אני חושב איזה אנשים טובים יש בעולם הזה, כמה שהעולם הזה יפה, כל מיני מחשבות נעימות כאלה.
למי שלא יודע, גרייסלנד היא האחוזה של אלביס פרסלי. מבחינתי אלביס פרסלי לא נכנס לכיס הקטן של פול סיימון. אלביס פרסלי היה אמן מכונן שהוא תופעה, אבל הוא בעצם העתיק סגנון, רכב עליו, ונגרר אחרי האירועים, המהפכה היתה מתרחשת גם בלעדיו. פול סיימון הוא יוצר ממציא דגול. אלביס פרסלי זה אחד שלא הבין שלא כל יום פורים (ראו תמונה של החקיינים שלו למעלה), ובסוף מת מהאגו שלו.

מה שמשותף לאלביס פרסלי ולפול סיימון הוא הגלובליזציה. אלביס פרסלי התחיל אותה עם הרוקנרול, ובכך הפך לא רק את אמריקה לארץ המובטחת, אלא גם את התרבות שלה. למעשה הרוקנרול היה השגריר הראשון של התרבות האמריקאית לעולם ושהפך למזוהה ביותר עם אמריקה, ובסופו של דבר הפך את מוזיקת הפופ למוסיקה של העולם. מהבחינה הזו פול סיימון , עשה אותו הדבר אבל בהפוך. הוא הביא את המוזיקה של כל העולם לאמריקה ולפופ, וכך בעצם בחזרה לכל העולם. גולבליזציה ירוקה.
גלובליזציה זה נושא מאד אקטואלי היום עם כל הבורסות הרותחות בכפר הקטן שלנו. תזכרו הכל התחיל במוסיקת רוק, רוקנרול. אז הוא אשם בנפילות בבורסה, ואחראי לדולר הנמוך, אבל גם לכך שבמדינה קטנה בקצה העולם, מייצרים ומפתחים מעבדי מחשב לכל העולם, ושיש דבר כזה רילוקיישן, ל"ארץ המובטחת" כמובן.

שמעתי את גרייסלנד לפחות 1000 פעמים. ועכשיו בפעם ה-1001 הנה שיר הנושא הבלתי נשכח (אין בעברית מספיק ביטויים אדירים לדברים טובים).

Paul Simon- Graceland








אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !