לעקוב אחר הפרימיום

יום ראשון, 20 בספטמבר 2009

השיר שלנו - המצעד העברי



בדיחה ידועה היא, שגמל הוא סוס שתוכנן ע"י ועדה. בידיעות אחרונות ערכו מצעד של 500 השירים העבריים הטובים ביותר אי-פעם. פרוייקט מבורך ומתאים לראש השנה, שנועד לכישלון מראש. זה כיף להיזכר בכל-כך הרבה שירים יפים, אולם לערוך מצעד ע"י ועדה, ועוד מצומצמת יוצרת כל-מיני דברים מצחיקים שנובעים מהטעם האישי של העורכים.
המצעד סובל מפירגון יתר למוזיקת רוק ו"שוליים" מהעבר, והערצה עיוורת לברי סחרוף, שלום חנוך והברנז'ה. לדוגמא: עיר מקלט מקום 13, לפני "אני ואתה" של אריק אינשטיין. ויש עוד דברים מוזרים, כמו "אדון עולם" של עוזי חיטמן מקום 72, בעוד ש"אלוהים שלי" מקום 344,"על כל אלה" במקום ה- 360, הרחק ממקום 249 "אני חולם על נעמי". "מאיה" במקום 314 והפתעה.. גם במקום 117. "יום שישי" במקום 401, "עכשיו מעונן" 351, כשעוקפים אותם בלי וינקר "הבלדה על ארי ודרצ'י" ו-"שירת הסטיקר".
מה שהכי מקומם שנכנס רק שיר אחד מהעשור האחרון, ועל זה אני אומר- מנותקים !!!
כמה שאני לא מת על מירי מסיקה, "זוכר את נובמבר" מרגש אותי, מצטער. אני אוהב את "שיר אהבה פשוט" של איה כורם, מאד מאד, ומה עם "בואי" הסוחף של עידן רייכל. שכחנו לגמרי את רונה קינן, הנסיכה, והשיר המופתי: "עיניים זרות". אני חושב שזהו שיר העשור. בסוכות ערוץ 24 בשיתוף גל"צ מכינים את מצעד העשור של המוזיקה העיברית, אותי זה מעניין, דווקא בגלל שאני לא מספיק מכיר. אבל מעניין שבדירוג שלהם לא מופיע עיינים זרות וגם לא אפרת גוש עם "לראות את האור". ויש גם סידרת תוכניות מוזיקה בהנחייתו של גל אוחובסקי שנקראיית פסקול העשור - מאד מומלץ, במיוחד הראיונות עם עברי לידר, נינט ושלומי שבן המלך. זה כל-כך מושלם, הראיונות האלה, שכאילו הם מבויימים ונכתבו מראש. אני מוצא שזה יותר מידי מיינסטרימי בשבילי, ודי מתענג על זה.

שני שירים שנזכרתי בהם בערגה, ומייצגים לדעתי הרבה ישראליות רב תרבותית ורבת שנים הם: "זה מכבר", ששר אושיק לוי למילים של לאה גולדברג ע"פ לחן של מתי כספי. ו"סורו מני" ששרים צלילי הכרם למילים של אלכסנדר פן ע"פ לחן עממי (למטה בביצוע צלילי העוד- אתם בלאו הכי לא מבדילים). זה היה בתקופה שהיה רק אלכסנדר אחד או שניים בארץ.

אם יש לכם מועמד אחר לשיר העשור תכתבו בתגובות, אותי זה מעניין.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לראות את האור הוא לגמרי לגמרי שיר העשור שלי! רגע מושלם של ביצוע, לחן ומילים המתחברים יחד ויוצרים עונג קצר (קצר מדי) שאי אפשר אף פעם לשמוע רק פעם אחת.
אייל לשלטון! (או לפחות למערכת 7 לילות!)

smadar אמר/ה...

"זה מכבר" כל הביצועים שנעשו פשוט מתלבשים עלו מצוין.
מתי כספי, אושיק לוי, אסף אמדורסקי.
זה שיר המאה עבורי. יש לך טעם משובח!

Unknown אמר/ה...

תודה על המחמאה. יש לי טעם שיגרתי אני חושב. חחח. וזה מכבר אני מעדיף של אושיק לוי. אני חושב שהוא עשה קריירה רק מהשיר הזה, ו..כוסאמק בעצם למה הוא לא מקליט עכשיו הרי הוא עוד חי


פוסטים אחרונים וממש שווים !