לעקוב אחר הפרימיום

יום חמישי, 17 באפריל 2008

חג החירות (התעלות רוחנית וניקיונות)

בליל הסדר אומרים שמי שלא אמר בפסח : "פסח-מצה-ומרור" לא יצא ידי חובתו. והיום ניתן לומר שמי שלא אמר "חמץ-ניקיון-וטיולים" לא יצא ידי חובתו.
חמץ כי אנשים כל-כך עסוקים בחמץ ובאיסור חמץ שכבר שכחנו כמה מצה זה טעים. במיוחד עכשיו כשיש את הסיפור עם פסיקת בית המשפט, שמרשה למכור חמץ, אך בתוך החנויות ולא בחוץ בפרהסיה. כמה מדברים על חמץ. הילדים שלי כבר בחופשה, ובבית הספר הם קיימו ביום חמישי שעבר ליל-סדר בית-סיפרי, בבוקר כמובן, כלומר הם קיימו "בוקר-סדר". קניתי להם חבילה קטנה של מצות, כי צריך, טרפו את כולה! מצות זה טעים נקודה.
כידוע הכורח הוא אבי כל המצאה, או באנגלית Necessity is the Mother of all Invantions, ולכן איסור החמץ יוצר בעצם מטבח חדש וטעמים חדשים שאנו לא אוכלים כל השנה: לביבות של מצות, חזרת, חרוסת, פטוט (זה מרק תימני עם שברי מצה וחילבה) ואני אפילו אוהב גפילטאפיש ואוכלים את זה רק עם מצה ...מה שאני אוותר על כל זה בשביל לחם או וופלה - את זה יש לי כל השנה. אני בבית גם מחליף את כל הכלים, בכלים של פסח, ויש אוירה חגיגית של "חדש" (כמו בפרסומות)..וגם הכלים יותר יפים אז זו בכלל הרגשה טובה. או בעברית: "אישה נאה, כלים נאים- מרחיבים את דעתו של אדם".... למי שחושב שהיהדות לא עסקה באסטתיקה. יש כאלה ששכחו מזה ולובשים רק שחורים.

פסח הוא גם חג של ניקיונות, אני לא פנאט של זה, אבל אני חושב שזו הזדמנות חגיגית לנקות את האבק מעל הארונות- תבדקו זה בערך בעובי סנטימטר. חוץ מזה אני בעד למסור, ואם לא אז לזרוק, כל מה שלא משתמשים, משתי סיבות: (א.) כי זה תופס מקום, ומקום למי שלא יודע זה הדבר הכי יקר שיש לכם בבית,(ב.) כי דברים ישנים שלא משתמשים בהם, יוצרים חסימות נפשיות ומעיקים על הנשמה.
אחרי כל הניקיונות שעושים, וכמובן הבישולים, ממש מרגישים שיוצאים מעבדות לחירות. פסח הוא חג החירות !!! ואנחנו חשבנו על זה קודם, לפני המהפכה הצרפתית ולפני אמנסטי!!! להיות עם חופשי בארצנו! להיות חופשי להגיד כל דבר ! להיות חופשי לעשות כל דבר! השמים הם הגבול!
חופש, דרך אגב, מתחיל במחשבה, ומי שמרגיש שהוא חופשי...ולא שנותנים לו כל היום עם נבוט על הראש כמו עבד, אז הוא חופשי. אני מניח שבגלל זה רוב האנשים לא מתחברים לדת... אבל זה בערך כמו להגיד שאני לא מתחבר לביטוח לאומי, מס הכנסה, הכנסת ומשרד התמ"ת, בכל זאת אני אוהב את ישראל וגם... אוהב את היהדות.
החירות של פסח שונה מאד מהחופשיות של פורים ובעצם הפוכה. פורים הוא היוצא מהכלל שאומר: תתפרק, תן דרור לגשמיות למלכות הגוף והיצרים. החירות של פסח אומרת שאתה לא צריך שום דבר חיצוני בשביל להיות חופשי. תראו את נועם באי המתים. מצד שני הנשים אומרות שהוא מאד גשמי.

הנה שיר שנקרא Spirit של הווטרבויז, שלא יכול לתאר יותר טוב למה הכוונה בחג החירות. השיר הוא בעצם על מותר הנפש או הרוח מהאדם. שיר נפלא שמלווה אותי שנים. והנה המילים שלו (המנגינה למטה):
The Waterboys- Spirit

Man gets tired
Spirit don’t
Man surrenders
Spirit won’t
Man crawls
Spirit flies
Spirit lives
When man dies

Man seems
Spirit is
Man dreams
The spirit lives
Man is tethered
Spirit free
What spirit
Is man can be












ואחרי התעלות רוחנית שכזאת אפשר לחזור לניקיונות.

אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !