לעקוב אחר הפרימיום

יום שלישי, 15 באפריל 2008

שומעים את משק כנפי ההיסטוריה



יש הייפ היסטרי שניכר גם באינטרנט לאלבום החדש של הסייחים, הרי הם Foals. בבלוגים בארץ זה לא ניכר, כאן כל אחד כותב על מה שהוא אוהב, וטוב שכך. מצד שני יש הייפ לפורטיסהאד, וגם ל- elbow. עזבו אתכם מהם ורוצו לשמוע את הסייחים, ותשמעו את משק כנפי ההיסטוריה!!! וגם כי זה אלבום מופתי ונפלא.

Foals שייכים לגל שנקרא ניו-רייב, שהומצא שנה שעברה ע"י הקלקסונס (שזה סוג של צופר חשמלי רועש לרכב). קודם כל מה זה ניו-רייב: זה לעשות מרוק רייב, ולא מטכנו רייב (ואם מישהו חושב אחרת שיתקן אותי). האמת שלא התלהבתי מניו-רייב בהתחלה, היה באלבום של הקלקסונס שני להיטים שלא היו ניו-רייב בכלל, וכל השאר רעש, סתם. ואני אוהב רעש אבל לא סתם.

לעומת זאת Foals, הוציאו אלבום ניו-רייב למופת. מה שמאפיין את האלבום, שהשירים חזרתיים, והוא מנדנד, אבל לא בצורה מעצבנת אלא מענגת כמו עריסה או ערסל. אולי קצת הגזמתי... יותר כמו ריצה, או שחיה, כשם אחד השירים באלבום. מה שבאופן פרדוקסלי הופך את ההאזנה של רצף שירי האלבום לחשובה יותר.

יש שטוענים שגם MGMT הם ניו -רייב ויכול להיות שבדיעבד יכניסו גם את הארקטיק מאנקיס, אולי אפילו Digitalism ...לכו תדעו (יקראו לזה ניו-רייב אלקטרוני). בכל מקרה כל העשור הזה הוא רטרו והדבר החדש היחיד שנוצר בו (ותקנו אותי אם אני טועה) הוא דווקא, ולמרות שמו, הניו-רייב. אז יוצא שזה מה שמגדיר את המוסיקה בעשור הראשון של המאה ה-21. ולדעתי האלבום שהכי מגדיר את הניו-רייב כסגנון עד עכשיו הוא האלבום של הסייחים, וכל העשור הזה שהתחיל עם הסטרוקס מתנקז אל האלבום הזה של Foals.

מה שנחמד בסייחים שהם קצת שובבים כמו מאדנס אבל לא. כלומר הם נראים יותר פסיכים אבל ברצינות. יש שובבות בכל הדיסק הזה, הוא אירוני, לא רק הטקסטים גם המוסיקה.

אני חייב לומר כאן למי שקצת יותר שמרני בטעם המוזיקלי שלו, שלפעמים במוסיקה אתה חייב להתקרב אליה ולא היא אליך, זה כל העניין עם אומנות שהיא מעלה אותך בדרגה רוחנית. ואחרי שמתעלים... איזה תענוג!!
ומי שבכל זאת לא אוהב, אז לא...יש מספיק מה לשמוע גם ככה.

בחרתי לכם את כמה שירים לדוגמא: הקליפ שלמעלה לשיר Cassius - מלא לבבות, אבל לא אדומים משוקולד כמו בוולנטיין דיי, אלא מבשר תלויים על חוטים.

השני כאן למטה שנקרא פריחה אלקטרונית.
Foal - Electric Bloom



והשלישי (יש רמיזה עוקצנית), עזבו אתכם מפוטיסהאד, תתמקדו:
Foals - Red Socks Pugie

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יופי של מוזיקה, הבלוג הזה הולך ומשתבח מדי שבוע.

לגבי ניו רייב - בעיניי כל הסיפור הוא די פיקציה. אין כאן פיתוח או שילוב סגנונות שלא שמעתי פעמים רבות בעשור האחרון, אבל כפי הנראה המשותף לכולם הוא תיוג תקשורתי כלשהו (ידוע שהתקשורת הבריטית אוהבת במיוחד להמציא תיוגים, להעלות אותם על נס ובעוד שנה וחצי להתנער מהם ולכתוש אותם עד עפר).

אבל Foals בהחלט נשמעים חביבים, אתן להם צ'אנס הוגן :)

Unknown אמר/ה...

בגדול אני חושב שהניו-רייב התבסס כהגדרה, וזה מספיק.
מבחינת סגנון זה נמתח לכל מיני כיוונים, דווקא לכן אני חושב ש-Foalsכל-כך החשובים, כי הם מגדירים לדעתי, עד כה, הכי טוב וגם הכי יפה את הסגנון.
להזכירך הניו-וייב משנות השמונים שבעוד כמה שבועות יפורסם עליו כאן מאמר נמתח מטוקינג-האדס ועד יאזו...אבל שנות השמונים עד היום זה ניו-וייב ואולי גם נאו-רומנטיקה.
Foals לא סתם חביבים הם גדולים!
בכל מקרה שמח שאתה מבקר ושמח שאהבת וגם שכתבת תגובה ועוד כזאת מלומדת.

dis[c]over אמר/ה...

אני דווקא מסכים יותר עם גיאחה. שמעתי את הקלקסונס לראשונה די מזמן (זה היה Atlantis to Interzone), וכבר אז לא היה ברור לי עם זו פיקציה או לא. וד"א הדוגמה מהאייטיז היא דוגמא לא כ"כ טובה בגלל שמה שהיה נכון לזמנו ואפיין את חוסר הבגרות של נותני הטון ומכתיבי הטעם של אז, אינו נכון להיום, ובאמת כמעט כל האלטרנטיב של אז נשפך לקערת הניו-וויב (כולל להקות גותיות, אלקטרוניות, פוסט-פאנקיות אפילו קוקטו טוינז), ככה במעין "חוסר-מודעות" לתיוגים וסגנונות.
ואז באו הסמיתס והכל השתנה [לטובה!]

חוצמזה השירים של הסייחים נחמדים מאוד, אני אנסה את ההייפ מאשין עליהם נראה מה יצא.

Unknown אמר/ה...

אם Foals לא מנגנים ניו-רייב, אז אין ניו-רייב. ואם אין ניו-רייב אז מה הם מנגנים?

אנונימי אמר/ה...

תגובה מעט מאוחרת. בנוגע ל"הכול רטרו" - אז נכון שמשנה לשנה קשה יותר ויותר לחדש, וגם אם אין לך כוונה כזאת, כנראה שברוב המקרים תישמע כמו מחווה למשהו שכבר היה. ובכל זאת נותר קמצוץ מקוריות גם בעשור הזה - אני, לדוגמא, לא שמעתי משהו שנשמע כמו Battles או Tv On The Radio לפני שהלהקות הללו הופיעו.

Unknown אמר/ה...

נמרוד , תבוא לבקר עוד...
אתה צודק לגמריי לגבי TV ON THE RADIO, נראה למרות מה שגיחה מציין שמישהו נרדם בשמירה, ואף אחד לא הגדיר מספיק טוב מה קרה בעשור הזה...ויכול להיות שפשוט זה היוצא מן הכלל

אנונימי אמר/ה...

אהלן
הניו רייב, הוא שילוב בין אינדי לאלמנטים אלקטרוניים בהגדרתו, ולכן אין כזה דבר ניו רייב אלקטרוני. הלהקה הראשונה שעשתה ניו רייב היא test icicles שהתפרקה די מהר. הניו רייב התפוצץ בזכות פמפום תקשורתי מצד אנ.אמ.אי לגבי הקלאקסונז- שסירבו להגדיר את עצמם ניו רייב ואמרו שהם עושים מחווה לתרבות הרייבים בתחילת שנות ה90 בבריטניה.
foals הם לא ניו רייב, זה בטוח- הם להקת אינדי ייחודית, אבל חסרת מאפיינים אלקטרוניים

Unknown אמר/ה...

בלי צחוק- ממש תודה. אבל גם באמאזון וגם במוסיקה נטו מתעקשים על המשך של הקלקסונס ושזה ניורייב. בויקיפדיה כותבים שזה דאנס-פאנק, המושפע ממאת'-רוק במייספייס הם כותבים זה מנימליזם/פופ/פסיכודלי. אני כבר התייאשתי. אני חושב שהדיון הזה כבר לא רלוונטי. בתחילת השנה היו גם The New Puritans עם אלביס והכל נראה הולך לכיוון מסויים. אבל לא!


פוסטים אחרונים וממש שווים !