לעקוב אחר הפרימיום

יום שני, 12 במאי 2008

חדש חדיש ומחודש

לכל מי שמודאג אני הבראתי. למעשה ביום א' הגהקת חובקת הפכה לסתם כאב גרון שנעלם.
את הרשומה הזאת כתבתי ממש אחרי ששוש עטרי נפטרה, אבל חשבתי לחכות אחרי שיסתיים כל 'הבאז' סביב מותה, בעיקר מכיוון שבכל זאת אני חושב שמגיע לה ולמה שהיא עשתה כבוד מעבר לכבוד המת. אלא כבוד פועלה:
אחד השלבים החשובים שלי בהאזנה למוזיקה היה רשת ג' באופן כללי ואח"כ חדש-חדיש-ומחודש באופן ספציפי. מי שרוצה להבין או להיזכר איזה מוזיקה היתה בשנות השמונים, צריך לדעת איזה מוזיקה היתה מושמעת בחדש-חדיש-ומחודש.

מה שאתם רואים ב-MTV או ב-VH1, זה צל חיוור של מה שהיה בשנות השמונים.
ושנות השמונים באמת היו ערש התרבות המוזיקלית שאתם מכירים היום. בזמן אמת ועד היום מתייחסים בעיקר ל- NEW-WAVE, אבל זרם זה היה בעצם המעבר מהPאנק לשנות השמונים והאומנים שמזוהים איתו הם טוקינן-האדס, בלונדי, אלביס, קוסטלו, גארי ניומן, טלוייז'ן, ואפילו פוליס.
אבל המהפכות הגדולות שהתחוללו בשנות השמונים הם ה-HIP-HOP והאינדי. בדיעבד הזרמים העיקריים בשנות השמונים היו : ניו-וייב שציינתי, הגל הרומנטי שאתם מכירים מ-MTV (דוראן דוראן,ניק קרשואו, ספנדאו בלט, אדם והנמלים) , הגל האלקטרוני, שמיוחס גם לניו-וייב (יאזו, יוריתמיקס, תומפסון טווינס, דפש מוד, אפילו ניו-אורדר), אינדי (סמיתס, קיור, קוקטו טווינס, ורג'ן פרונס, באהוהאוס, טוקסידו מון), היפ-הופ (מלקום מקלרן, גראנד מאסטר פלאש והפיוריוס פייב) ולבסוף המהפכה במוסיקה השחורה (פרינס, מייקל ג'קסון, ג'אנט ג'קסון). דרך אגב היה גם רוק (דיירסטרייט, ברוס ספרינגסטין,U2).

ובחדש -חדיש ומחודש השמיעו את כל זה. זה לא גדול!!!
לכבוד זה גם הכנתי את מיקסטייפ שנות השמונים שניתן לשמוע בעמודה בצד.
בסופו של דבר השיר הכי מייצג את שנות השמונים הוא Human League- Don't You Want Me Baby. ולמרות שטחנו אותו עד לזרא עד היום אני מאוהב בו. עוד אנקטודה מעניינת, בסוף שנות השמונים עשו מצעד לסיכום כל שנות השמונים , נחשו מה זכה מקום ראשון? מי שלא יודע בטוח יופתע (תשובה בסוף המאמר).
את אקורד הסיום של שנות השמונים ניגנו הפיקסיס, ואת אקורד הפתיחה של שנות ה-90 נירוונה, אבל זה כבר סיפור אחר לגמריי.

ואפרופו העברית הנכונה והמדוברת להפליא של שוש עטרי: כשחיפשתי בגוגל את חדש-חדיש ומחודש גיליתי עד כמה הביטוי השתרש עד ימינו, ונמצא בכל פרסום על משהו חדש. חוץ מזה המילה "מחודש" לשיר עם ביצוע מחודש, היא הברקה שנולדה לצורך התוכנית ויותר מתאימה מממה שנהוג היום להגיד בעברית קלוקלת : גירסת כיסוי... מה זה פה ווקס לרכב.

אחרי כל מה שכתבתי, אני חושב שברור שתמיד תהיה לשוש עטרי פינה חמה בלבי ובלב מאזינים רבים אחרים.
בחרתי שלושה שירים שהם לדעתי מכוננים במובנים רבים ומשפיעים עד היום על המוזיקה. בזמן אמת התרגשתי מהם התלהבתי מהם, שמעתי אותם ללא הפסקה. שניים מהם היו הילדים המוצלחים הראשונים של מוסיקת ההיפ-הופ.

Grandmaster Flash &The Furious Five -The Message



Malcom Mclaren- Buffolo Girls




ואחד שהוא גם אינדי וגם דאנס - גם כן מהפכני. המשך ישיר של I Feel Love, של ג'ורג'יו מורדר (דונה סאמר).

כשאני שומע את השיר הזה אני חושב : איך שיר נולד.. כמו תינוק. גם היום כשהוא כבר גדול אני אוהב אותו. כאן הוא ברימיקס לא מזיק, אני דווקא אוהב אותו בגירסה המקורית אבל הוידאו יותר טוב.
New Order -Blue Monday



התשובה: Pink Floyd -Another Brick in The Wall, בכלל שיר משנת 1977.

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אין ולא יהיו שנים מוזיקליות מבחינתי כמו שנות השמונים. אני מכורה לחלוטין לתקופה הזו. וגם אני עד היום משוגעת על
don't you want me baby.
והנה קישור לדירוג נחמד שמצאתי לא מזמן:
what were the happiest songs of the eighties?

http://blogs.tampabay.com/80s/2008/04/80-happiest-son.html?loc=interstitialskip

אנונימי אמר/ה...

וחייבת להתוודות שיש לי שריטה אישית שקשורה לשנות השמונים, דווקא ל-power ballds כמו זו של שיקגו (שזו להקה חביבה עלי עד היום)
מתוך סרט איום ונורא שנקרא summer lovers שיצא ב-82
http://www.youtube.com/watch?v=Yh9cNYlmXEY

אנונימי אמר/ה...

אחרון ודי!
זה ששמת במיקסטייפ את chuck e's in love הרס אותי. אני מגלה מחדש עכשיו את ריקי לי ג'ונס וזה נפלא (כתבתי עליה בפוסט על נשים זמרות לנפי זמן מסויים.)

אנונימי אמר/ה...

אכן שוש היתה גדולה, ולא רק ברדיו.
אבל, כאחד שגדל בשנות השמונים והתחיל אז את דרכו המוזיקלית, אני הייתי מעדיף למחוק אותם מהזיכרון מבחינה מוזיקלית.
לדעתי (כמובן), לאף אחד מהלהקות/אמנים לא יצא טוב משנות השמונים, פרט לניסויים בכלים/מחשבים. שנות ה-70 וה-90 כל כך מאפילות על שנות ה-80 שעדיף שלא היו.
אני (לפחות בינתיים) מעדיף לשמוע את שנות ה-40 עד 1979, ואח"כ את השמונים (והפיקסיס כמובן).
עם זאת, מחינות אחרות השמונים היו נהדרות (הפתן השחור, סינפלד, מל ברוקס ועוד).

Unknown אמר/ה...

בשנות השמונים היתה מוסיקה שבזמן אמת ממש ממש עשתה לי בחילה כמו דוראן-דוראן למשל, אבל אם תאזין למיקסטייפ שבצד תוכל לשמוע דברים אחרים, לדוגמא: ווטרבוייז, ריקי לי ג'ונס, קייט בוש, ד'יס מורטל קוייל, קוובויז ג'אנקיז - כולם באלבומים מופתיים שמחזיקים עד היום.

אייל מרדיו פרימיום להמונים

אנונימי אמר/ה...

יובל, תיקון קטן, סיינפלד ממש אבל ממש לא שייך לשנות השמונים.
http://www.imdb.com/title/tt0098904/releaseinfo

אנונימי אמר/ה...

ודרך אגב, מצאתי את עצמי מהמהמת שיר היום וכשבדקתי ראיתי שהוא גם כן של ה
human league
keep feeling facination
היו כל כך הרבה שירים טובים אז... קשה לבחור את הטובים ביותר.

אנונימי אמר/ה...

חלק מפועלה היקר של שוש עטרי ז"ל היא היותה מהתקליטניות הראשונות במועדוני הארץ; בעיקר, בתקופת הדיסקו, אך גם בשנות השמונים.


פוסטים אחרונים וממש שווים !